När den ena dörren stängs öppnas en annan

18 grader och sol, det är en onsdag i min smak det! Sitter för tillfället och söker jobb på Kasernhöjden. Har snart matat av mina två timmar här och ska bege mig ut i värmen. Visst blir man mer motiverad när man vaknar tidigt och det är ljust ute? Jag styrs något så fruktansvärt av vädret. Humöret sätts de två första sekundrarna ögonen öppnas på morgonen. Tror jag behövde sol idag, för att klara av det där avslutet som väntade. 
 
Har under ett halvårs tid gått hos en samtalsperson på Haga. Något som varit väldigt viktigt och avgörande för mig. När jobb och förhållande tog slut i september förra året försvann fotfästet under mig och jag sjönk ner i en välbekant depression. Många dumma och orationella beslut togs och för första gången la jag all skuld på mig själv. Det var helt berättigat att jag mådde som jag mådde, för jag hade sårat mig själv och min omgivning. Självkänslan blev så tydlig samtidigt som den inte alls fanns. Alla invanda beteende och all gammal skuld samlades i en stor hög av självförakt. Det var tufft att ta tag i det. Som tur var fick jag som sagt en samtalskontakt, vid namn Kent, som hjälpte mig att sakta börja gräva i allting. Alla ingrodda vanor som satt som cement i benmärgen, alla tankespöken som pickat på mig i tid och otid, vi grep tag i dem en efter en. Började med vardagliga rutiner och vävde samman det med den där icke-existerande självkänslan. Det har tagit sin tid och jag är fortfarande riktigt skör i både själ och sinne, men jag har börjat urskilja vad som är ett sunt tankesätt och inte. Nånstans har jag förstått att livet kan vara fungerande och lättsamt, och att det är helt i sin ordning. Medan de där impulsiva tankarna, som tycker att tryggheten är skrämmande och som gärna vill ta sönder något, är mer ologiska. Jag har kommit en bit på vägen i alla fall. Tyvärr slutar Kent nu, likaså våra samtal. Men jag är nog så tacksam för att han gett mig stöttning under den här perioden. Han har gett mig en trygg och fast startpunkt, vilket är en grundförutsättning för att den här förändringen överhuvudtaget ska vara möjlig. Nu får jag traska vidare på egen hand och stötta mig på mina fantastiska medmänniskor istället.
 
Avslutar det här inlägget med att säga att när en sak slutar tar en annan början vid, jag fick förra veckan sommarjobb på Toys'R'Us och livet tar återigen en nystart. Jag är glad att jag är jag, det finns så många fantastiska människor jag aldrig hade mött om jag inte varit lite kantstött och felmonterad. Det finns en mening i det också!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback