Valborg - firar ni in våren eller ledigheten?

"Vintern rasar ut bland våra fjällar...". Många som ska ut ikväll? Eller kanske kolla på brasan vid Rantzauklippan? Vissa kanske inte ens ska fira valborg, utan sitter hemma med en godispåse och sätter på en film istället?
 
Jag har funderat lite på det här med varför man firar Valborg. Att man firar in våren vet jag ju, men det känns inte som att det är allas syfte med festligheterna? Utan man använder det mer som en ursäkt för att få supa skallen av sig, ungefär. Sen kan det ju självklart vara mysigt att stå framför en brasa med familjen, men är det inte då för själva gemenskapens skull och inte för vårinvigningen? Jag hör ju då till den gruppen som vanligtvis sitter hemma i soffan med en godispåse, eller äter någon god middag med mina vänner. Men det beror inte heller på Valborg i sig, utan mer för att man är ledig dagen efter. Så för mig känns det mer eller mindre som en vanlig fredag.
 
Idag ska jag däremot varken sitta hemma eller gå på middag med mina vänner. Jag ska nämligen på bio med Anna. Vi ska se den nya filmen Oblivion med Tom Cruise. Har hört att den ska vara bra, hoppas det stämmer. Men innan den två timmars långa filmen ska jag käka lite mat med mamma och Morgan. Det får stå för min "vårinvigning" denna kväll!
 
Vårkänsla: Kallbadhuset/barnens barnstrand 28/4-13 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback